Voeding – de basis

De schijf van vijf: wat houdt dat ook alweer precies in. Krijg ik genoeg groente en fruit binnen? Hoe zat het ook alweer met brood en zuivel?

Voor jou heb ik alvast even de lijst van wat er allemaal in de schijf van vijf staat.

  • Veel groente en fruit
  • Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
  • Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
  • Genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas (tot max. 30+)
  • Een handje ongezouten noten
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet
  • Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

Nu deze lijst weer even onder jouw aandacht is, ga voor jezelf eens na wat je de afgelopen week/dagen hebt gehad wat niet in deze lijst staat.

Als je al gewoon goed bezig bent, goedzo! Als je er nu van bewust bent, dit kan beter. Dan heb je in ieder geval de handvaten om er mee aan de slag te gaan. Voeding is ook een heel belangrijk onderdeel om je weerstand op peil te houden. En vooral in deze tijd met corona is dit gewoon écht belangrijk. Het is niet zo dat je de besmetting met corona kunt voorkomen, maar met een zo goed mogelijke weerstand kan je lichaam de virussen beter bestrijden.

Naast gezond eten helpt genoeg slapen en regelmatig bewegen ook voor een zo hoog mogelijke weerstand.

Het Voedingscentrum adviseert je om je dagelijks te houden aan de schijf van vijf. De hoeveelheden verschillen per doelgroep, zij houden rekening met geslacht, leeftijd en leefwijze. Maar zij hebben ook algemene richtlijnen die vrijwel voor iedereen gelden:

  • Minstens 250 gram groente per dag
  • Twee stuks fruit per dag
  • Eet elke dag tenminste 3 sneetjes volkoren brood of andere volkoren producten
  • Elke dag een handje noten (is ~15 gram)
  • Eén keer per week vis
  • Maximaal 500 gram vlees per week (waarvan max. 300 gram rood vlees)
  • Anderhalve tot twee liter (ongezoet) vocht per dag (water, thee, koffie (gefilterd))
  • Twee tot drie porties zuivel per dag (portie is ~200 ml)

Oke oke, natuurlijk, je mag ook wel eens iets eten wat niet in de schijf van vijf staat. Daar zijn ook een paar handige tips voor. Je mag maximaal drie keer per dag iets kleins en drie keer per week iets groots eten. Met iets kleins moet je denken aan een koekje, een stukje chocola en met iets groots gaat het om een gevulde koek of een broodje kroket.

Wil je ook werken aan een zo hoog mogelijke weerstand en weet je (nog) niet hoe je dit wilt gaan aanpakken. Maak online een afspraak en dan gaan we dit bespreken, of mail naar willem@pt058.nl.

Volgende week een paar tips hoe je eenvoudig de aanbevolen hoeveelheid groente binnenkrijgt.